سه شنبه 4 مهر 1396
به سایت شبکه بهداشت ودرمان شبستر خوش آمدید . ".." با مصرف زیاد نمک بهار زندگیمان را خزان نکنیم ".."<< شیر و فرآورده های لبنی را به سفره های خود اضافه کنیم>><< روزانه 2 لیوان شیر و لبنیات مصرف کنیم(پاستوریزه و کم چرب)>> << روغن کمتر؛زندگی سالم تر (یک
   September 26, 2017
   
 
Skip Navigation Links
مدیریتExpand مدیریت
واحد گسترش شبکهExpand  واحد گسترش شبکه
واحدهای ستادی
واحد آموزش سلامت
واحد امور داروئی
واحد بهداشت دهان و دندان
واحد آزمایشگاه
پیشگیری و مبارزه با بیماریها
واحد بهداشت محیط و حرفهExpand واحد بهداشت محیط و حرفه
واحد سلامت خانواده
سلامت جوانان،نوجوانان و مدارس
واحد بهبود تغذیه
مراکز بهداشتی و درمانیExpand مراکز بهداشتی و درمانی
بیمارستان ها
پایگاه های بهداشتی
خانه های بهداشت
مراکز مشاوره
انتشاراتExpand انتشارات
آموزش همگانی
پرسش و پاسخ
گالری عکس
اخبار
کتابخانه
راهنمای تلفن
 
     
   
.:: آموزش همگانی ::.

مدیریت بحران

مقدمه

        هر آنچه كه در زير به آن اشاره شده است از نكات مديريتي و بهداشتي است كه براي  شرايط بحران (زلزله ، سيل ،…)ميتواند مفيد واقع گردد . نگارش ذيل نتيجه مشاهدات مستقيم وگردآوري اطلاعات درمنطقه بحراني شهر بم در مدت پانزده روز حضور در منطقه (پس از گذشت حدود سه ماه از زلزله ) توسط گروه بهداشت محيط اعزامي از شهرستان شبستر مي باشد كه بصورت مطلوبيت ها و نواقص به عينه قابل لمس بود و نكته بسيار مهم اين است كه بسياري از موارد با صرف حـداقل  هزينه مي توانست بهترين نتيجه را در بر داشته باشد ، مسئله اي كه متأسفانه در شهر بم با وجود چندين تجربه كشوري و جهاني به دلايل گوناگون ناديده گرفته شد .
مديريت بحران :

1. لازم است تمامي افراد جامعه قبل از وقوع هر بحراني داراي هويت مشخص و قابل حصول سريع باشند تا بلافاصله در منطقه بحران زده از ساير افراد غير بومي شناخته شده و ارايه خدمات به آنها سريع و سهل باشد .
2. بلافاصله به افراد بحران زده كارت شناسايي بحران داده شود .
3. ستاد بحران كشوري در تمام شرايط از آمادگيهاي لازم برخوردار بوده وباپيگيريهاي مداوم هميشه ليست منظمي از وسايل و امكانات ، افراد ماهر و كارگر مورد نياز هر نوع بحران و محل تأمين آنها را داشته باشد ، لازم است همه مندرجات به روزبوده  و داراي استاندارد مشخص و تعريف شده اي باشد و در شرايط بحران همه تلاش در رسيدن به اين استانداردها ياشد .
4. هميشه در كشور مانورهاي آزمايشي براي آمادگي افراد  در شرايط بحران و كاهش خسارتهاي ناشي از آن به اجرا در آمده و اصول بهداشتي ، ايمني ، اقتصادي ، اجتماعي را تمرين نمايند .
5. سازمانهاي مربوطه نسبت به آموزش افراد داوطلب و استخدامي همت گمارده تا در شرايط بحران كار آمدتر باشند .اين دوره ها بايد در دو بعد تئوري و عملي تشكيل شده و با فن آوري روز و نيز با حداقل امكانات  بكار گرفته شوند .
6. تمامي افراد امداد گر اعم از متخصص و عادي بايد داراي كارت شناسايي در معرض ديدولباس فرم مخصوص باشند . پيشنهاد ميشود در انتخاب رنگ لباسهاي هر سازمان دقت كافي بعمل آمده و با توجه به درجه فني و كاري افراد علامت مشخصه اي از نظر كلاه و …داشته باشند.
7. براي تمامي مناطق كشوري از نظر امنيت به گونه اي برنامه ريزي شده باشد كه بلافاصله با حداقل مراتب اداري،  نيروهاي امنيتي به منطقه اعزام و امنيت آن را بعهده بگيرند ، چه ازنظر ورود افراد غير بومي به منطقه و چه ازنظر امنيت داخلي .
8. مديريت در منطقه بحراني بهتر است متمركز و از يك نقطه هدايت شود و از ايجاد سازمانهاي كاري با فعاليت هاي موازي احتراز گردد.
9. لازم است در مسائل خاصي كه براي منطقه بحران در شرايط عادي درنظر ميگيرند حتماً نظر افراد متخصص در آن رشته را جويا شوند تا برنامه تهيه شده كارآمدتر و قويتر باشد  .
10. زمان درمنطقه بحراني بسيار مهم است لذا در برنامه ريزي ها بايد نهايت دقت و ظرافت بعمل آيد تا امكانات و نيروهاي لازم در حداقل زمان ممكن به منطقه اعزام بشوند .
11. مشاركت مردم منطقه در حل هر نوع مسئله بسيار مهم است پس لازم است افراد را در شرايط عادي از نظر فكري ،…تقويت نمايند تا در شرايط بحران مفيد واقع شوند و همچنين طوري برنامه ريزي شود كه تالمات روحي و نقاط قوت و ضعف افراد را مد نظر قرار دهند .
12. از موزيك ، سرودهاي حماسي ، تئاتر ، مسابقه ، ورزش و …جهت تقويت روحيه افراد و برانگيختن حس همنوع و وطن پرستي آنها براي حيات مجدد استفاده شود .
13. نظارت دقيقي بر نحوه توزيع ، كاربرد و نگهداري وسايل و امكانات و نيروها بكار رود تا كمترين ضايعات به سيستم وارد بشود.
14. وضعيت امدادگران از نظر امكانات غذايي ، پوشاك ، بهداشتي در حد قابل قبولي باشد تا روحيه كاري آنها تحليل نرود و بگونه اي  هم مرفه نباشد تا نسبت به موضوع بي علاقه شده و يا دراذهان افراد بحران زده به گونه اي نامطلوب جلوه كند .
15. درهنگام بكارگيري هر نوع وسيله و امكانات به مكان ، زمان بكارگيري ،تراكم جمعيت ،نحوه دسترسي افراد و چگونگي دفع پساب يا مواد زايدجامد آن در صورت وجود ، دقت كافي بعمل آيد  تا عواقب آن مزيد مشكلات نباشد .
16. براي هر منطقه كشوري خاصه شهرهاي بزرگ و با تراكم جمعيت بالا شرايط بحراني را پيش بيني كرده و برنامه هاي جابجايي افراد ، استقرار نيروها و امكانات و…را بصورت يك طرح ازقبل تعيين شده داشته باشند ، البته هر از چندگاهي با اطلاعات و امكانات روز هماهنگي بعمل آيد . فصول سرد و گرم سال ،عادات غذايي ، تنوع محصولات ،وجود بيماريهاي بومي منطقه يا بيماريهاي مطرح در شرايط بحران و…همگي نياز به مطالعات اوليه و راهكار دارند.
17. كالاهاي مصرفي به گونه اي طراحي شوند كه زايدات توليدي آن داراي حداقل وزن ،حجم و آسيب رساني به محيط را داشته باشد و امكانات و تأسيسات بكار گرفته شده داراي انعطاف پذيري خوبي نسبت به خرابي ، جابجايي ،استفاده مجدد و غيره داشته باشند .
18. تنوع غذايي افراد را در نظر بگيرند تا خطر ابتلاء به بيماري ، سوء تغذيه و …در حداقل باشد .
19. نقشه كلي از شبكه لوله كشي آب و ‏فاضلاب،برق ،گاز ،مخابرات ،ساير منابع آبي (چشمه ، قنات ، چاههاي آب و…كه مردم در شرايط عادي و بحران به سراغ آنها ميروند) وجود داشته و سهل الوصول باشد.
20.  سازمانهايي كه با سلامتي مردم مستقيماٌ در ارتباط هستند لازم است اختيارات و امكانات مناسبي هم داشته باشند .
21. دراصول شهرسازي براي نقاطي با تراكم جمعيتي بالا فضاهاي سبز و بازي  در نظر گرفته تا  در شرايط بحران بتوان در اسكان مردم بحران زده از اين فضاها استفاده نمود و در صورت تمايل اين افراد به اسكان در نزديكي منازل خويش ( حفاظت از اموال باقيمانده) نيز چنين عملي امكان پذير باشد .
22. سعي شود مردم را از اسكان انفرادي  در نقاط پرت برحذر داشته وحتماً در فضاهاي باز، كم خطر ونزديك خيابانهاي اصلي اسكان داده شود واين مسئله را با تأمين امنيت و خدمت رساني منظم نشان بدهند .
23. ايجادامكاناتي نظير  حمل ونقل مطلوب ، تلفن ، آب وغذا،گشايش معابروبرق در روحيه افراد اثر بسيار مطلوبي دارد.
24. در كمپهاي تشكيل يافته با انتخاب افرادي به عنوان نماينده كه مورد نظر كل اهالي كـمپ نيز  باشد ضروري بوده و انـجام يكـسري فعاليتها ( امور بهداشتي- توزيع كالاها- ...) توسط اين افراد با جلب مشاركتهاي مردمي  تأثير بسزايي در ارايه خدمات و رضايت مردم دارد .
25. جلسات منظمي باتوجه به نوع فعاليتها روزانه ،دو روز يكبار ،…تشكيل شود.
26. وجوداكيپ هاي كاري سازمانهاي مختلف با تمام تجهيزات لازم در محل بحران و مجهز به وسايل ارتباطي منطبق با شرايط (بي سيم )تا در صورت تماس  تيم هاي كاري در سطح منطقه  بتوان در اسرع وقت به محل مراجعه و اقدامات لازم  را انجام داد .
27. برنامه ريزي در تمامي امور لازم و از اصول لا ينفك مي باشد.
28. تلفنهاي ضروري مسولين مربوطه و محل اسكان آنها فهرست وار در اختيار تيمها و مراكز كاري باشد.
29.  در توزيع هر كالا يا ارائه خدمات رعايت عدالت مهم است .
30. دريافت آموزش هاي لازم و مطالب بحث شده براي كليه نيروهاي اعزامي  ضروري بوده و شايسته است به طريقي برنامه ريزي شودتا با گروه قبلي به مدت دو روز كاري مشتركاً فعاليت نمايند .
31. مطلوب است تجهيزات و نيروهاي كاري در حد امكان از مناطق همجوار تأمين گرديده تااز يكسري هزينه هاي جاري كاسته شود .
                                                                                                                     

                                                                                                                       والسلام

تهيه و تنظيم : شاهین جهاندوست – علی فروغي استان آذر بايجان شرقي _  شهرستان شبستر


استرس و راههای غلبه برآن

Stress Management After a Disaster
مدیریت استرس پس از بلا
افزایش سلامتی و تأمین خوشی خانواده در لحظات سخت
مدیریت استرس پس از بلا:
هدف از این واقعیت بیان اطلاعات در خصوص نشانه های استرس است. و اینکه چگونه می توانید به طور موثر استرستان را مدیریت کنید. هر کسی در فعالیتهای روزانه استرس را تجربه می کند. استرس مثبت زمانی است که در مورد بعضی چیزهای مهم یا جالبی که برایمان اتفاق می افتد، هیجانی شویم، مثل:پیدا کردن یک شغل جدید، ازدواج، خرید خانه، برنده شدن در قرعه کشی، مرخصی رفتن و ملاقات با افراد تازه و جالب. این تجربیات ما را بلافاصله به واکنش وامی دارد. فشارهای روحی منفی هم در زمانی است که ناراحتی یا حادثه غیر قابل قبول یا بحران رخ دهد. مثل: خسارت به مزرعه ناشی از بلا، خشکسالی، توفان، گردباد، کاهش محصولات زراعی، طاعون و آتش. حادثه می تواند ایجاد استرس های آسیب زا نماید. و فشارهای روحی منفی حتی ممکن است باعث صدمات فردی، بیماری، طلاق و مرگ شود. در نتیجه واکنش های فیزیکی و روحی را در پی خواهد داشت. واکنش افراد نسبت به استرس متفاوت است و یک مسئله استرس زا برای یک نفر ممکن است برای نفر دیگر اصلاً استرس زا نباشد و این تفاوت ها نقش مهمی را بازی می کند در اینکه ما چگونه در شرایط استرس زا بتوانیم خود را خوب و راحت نگه داریم.

استرس چیست؟
استرس به معنی«wear & tear» پوشیدن و درآوردن تجربیات ماست بطوریکه دائم تغییرات محیطی را تعدیل کنیم.Hans Selye محقق پیشگام در خصوص واکنشهای استرس می گوید:« استرس به معنی پاسخ انسان به تغییراتی است که در یک بخش از زندگی روزانه ما تفاق می افتد»، استرس با اثرات فیزیکی و روحی اش می تواند مثبت یا منفی باشد. « استرس ناشی است از هر موقعیت یا پیشامدی که به سازگاری رفتاری نیاز دارد و هر تغییر خوب یا بد پر دغدغه بوده و خواه مثبت باشد یا منفی عکس العمل های فیزیولوژیکی همان خواهد بود.»Lazarus , 2000

نشانه های استرس:
وقتی که شما دچار استرس می شوید انرژی زیادی از بدنتان آزاد می شود تا خودش را متعادل نگه دارد که همین مسئله عدم تعادل در سیستم بدنی را موجب می شود. این انرژی نیاز به هدایت و رهبری دارد تا واکنش نشان داده و حواس پنجگانه را به حالت تعادل برگرداند.
انجمن فیزیولوژیکی آمریکا«APA» چهار نوع متفاوت استرس را شناسایی کرده است:
1-استرس حاد (Acute Stress)
2-استرس حاد ضمنی یا عارضی (Episodic Acute Stress)
3-استرس مزمن (Chronic Stress)
4-استرس آسیب زا (Traumatic Stress)
در اینجا اشاره ای است به خلاصه هر نوع استرس.
(Lazarus , Stress Relif & Relaxation Techniques , pages 10 – 16)

سطح اول- استرس حاد (Acute Stress)
از محرکهای تنش زای حاد که زندگی روزمره را مختل می کنند مانند:
مشکلات حمل و نقل طوریکه دیر سر کار برسید، از دست دادن فرصتهای ضرب العجلی و برخوردهای غیر منتظره با معلم بچه تان و ... . فشارهای حاد و بحرانی برای همه اتفاق می افتد و ما باید مراقب باشیم و آنرا مدیریت کنیم.
نشانه های استرس حاد (Symptoms of Acute Stress):
- دردهای احساسی و هیجانی: اضطراب، خشم، زود رنجی، تشویش، نا امیدی و بی حوصلگی و ... .
- مشکلات فیزیکی: خستگی و کوفتگی، سر درد، کمر درد، درد فک، لرزش و سردی دست، چنگ شدن و سفتی عضلات که می تواند باعث تحلیل عضلات – زردپی و رباط شود.
- ناراحتی های گوارشی: سوزش معده، ترشح اسید معده، اسهال، یبوست، تحریک پذیر شدن سندرم روده و ... .
- اختلالات علائم حیاتی: افزایش فشار خون، افزایش سرعت ضربان قلب، خیس شدن کف دست ناشی از عرق، تپش قلب، سرگیجه، کوتاهی تنفس و درد قفسه سینه .
- اختلالات مغزی: پریشانی و گیجی، ناتوانی در تمرکز، تردید و دودلی، بیفکری، سادگی و کند ذهنی

سطح دوم – استرس حاد عارضی(Episodic Acute Stress)
این استرس به معنی عکس العمل شدید به هر چیز، نوع کلاسیک شخصیتی A، تحریک رقابتی شدید، افراط، بی تابی و داشتن احساس ضرورت فوری به چیزی.
نگرانی این نوع استرس در این است که یک حادثه بد در هر لحظه می تواند آنرا ایجاد کند.
نشانه های استرس حاد عارضی (Episodic Acute Stress):
- نشانه های استرس نوع اول
- سر دردهای دائمی
- فشار خون
- درد سینه
- بیماری قلبی
- تنگی نفس

سطح سوم – استرس مزمن (Chronic Stress)
این استرس پایا و ماندگار شامل اکثر مردم می شود و می تواند ناشی از مسائلی مثل: فقر، بیماری، وجود فرد معلول در خانواده و یا کارهای ناخوشایند باشد.
نشانه های استرس مزمن (Chronic Stress):
- کم اشتهایی و یا پر خوری
- احساس نا امنی و بی کفایتی
- ضعیف شدن سیستم ایمنی
- بیماری قلبی
- دردهای مزمن در مفاصل و بندها، پشت، فک و یا شانه ها
- بدبینی
- خشم و تنفر
- ناتوانی در تمرکز
- زخم معده
- کاهش توانایی دفاعی
- عصبانیت حاد یا مزمن
- افسردگی
- سر دردهای میگرنی
- اضطراب دائمی
- گوشه گیر شدن
- کج خلقی دائمی
- اختلالات گوارشی

سطح چهارم – استرس آسیب زا (Traumatic Stress)
این استرس زمانی عارض می شود که یک نفر سابقه جراحت یا ضربه داشته باشد نظیر: تصادف کردن، شاهد جنایتی بودن، از دست دادن شغل و یا داشتن مشکلات مالی زیاد بطوریکه نتواند زمین کشاورزی خود را که حاصل خشکسالی یا هر فاجعه طبیعی و انسانی است نگه دارد.
مردم تجربه واکنشهای احساسی زیادی دارند و یک ضربه میتواند چنان شما را گیج و نامتعادل کند که مکانیسم توانایی بدن شما نتواند احساسات سختی تحمل درد را پوشش دهد.
نشانه های استرس آسیب زا (Traumatic Stress):
- احساسات: عدم توانایی پیش بینی آتی ( پیشگیری قبلی)،شدت عدم کنترل تعادل بدن، اضطراب، عصبانیت و ناآرامی و افسردگی
- اندیشه: آسیب دیدن یادآوری واقعه، ناتوانی در تمرکز
- واکنش های فیزیکی: افزایش ضربان قلب، عرق کردن، سر درد، حالت تهوع، درد سینه، درد عمومی بدن و مشکلات گوارشی
- مشکلات ارتباطی: تیرگی در روابط، افزایش بحث و تشنج در بین اعضای خانواده یا فعالیتهای گروهی، انزوا و بی خیالی در فعالیتهای جمعی

فنون و مهارتهای غلبه بر استرس (Coping Skills)
چه کارهایی را در طول زندگی برای غلبه بر استرس می توانیم انجام بدهیم؟تفکر احساسی و عملی غلبه بر استرس چنین است که یک حالت  ثبات و رضایت درونی و روحی را – زمانی که تهدید مخاطره وجود دارد – حفظ می کند. این برتری یافتن یک واکنش منفرد نیست و نتیجه یک سری از واکنشها و شروع و تداومی است که ضرورت می طلبد در آن باقی مانده، تداوم و یا تغییر طبیعی محرک تنش زا بررسی شود.(Synder .Page 4)

منابع:
Internet Resources
http://www.extension.uiuc.edu
http://agbiopubs.sdstate.edu
www.extension.iastate.edu
www.extension.umn.edu
www.agnr.umd.edu
http://ag.arizona.edu

Lazarus, J. (2000).  Stress Relief & Relaxation Techniques.
Keats  Publishing,  Los  Angeles,  CA:   NTC/Contemporary Publishing Group Inc.

Snyder, C.R., (2001). Coping With Stress:  Effective People and Processes. Oxford University Press, NY.

Managing Your Stress – North Carolina State University Cooperative Extension.
http://www.ces.ncsu.edu/disaster /drought/dro40.html
Simple Things You Can Do Today to Control Stress
http://stress.about.com/library/weekly/aa112600a.htm

Introduction To Stress Management
http://www.noah-health.org/english/illness/men-
talhealth/cornell/recovery/introstress.html
پیرامون نویسنده اصلی مقاله:

نوسنده اصلی این مقاله:
THE UNIVERSITY OF ARIZONA
COLLEGE OF AGRICULTURE AND LIFE SCIENCES


TUCSON, ARIZONA  85721
MARTA STUART
Extension Specialist Yavapai County, Arizona
This information has been reviewed by university faculty.
ag.arizona.edu/pubs/health/az1341E.pdf

ترجمه توسط:
علی فروغی- کارشناس بهداشت محیط – شبکه بهداشت و درمان شهرستان شبستر

ایمیل:a_froughi@yahoo.com
http://tasouj.blogfa.com

 


بهداشت در شرایط بحران

 1.تيمهاي مسئول در امر بهداشت با نيروهاي مجرب و امكانات لازم و كافي  بايد بلافاصله تشكيل شده و به منطقه بحران زده اعزام گردد .
 2.بررسي خطوط آب - برق - تلفن و ترميم سريع آنها از احتمال خطر و صرف هزينه هاي مجدد كاسته و در ارائه خدمات كمك بسزايي دارد .
 3.با اطلاع رساني از طريق نصب پلاكارد- بلندگوي سيارو...مي توان مردم را متوجه نقاط پر خطرنموده و از آن نواحي بر حذر داشت .    
4.فاضلابها و آبهاي راكد كانون آلودگي - بيماري و تكثير و جلب حشرات و جوندگان است ، لذا لازم است دراولويت كاري نسبت به خشكانيدن آبهاي راكد ، جلوگيري از توليد و يا گشايش مسيرو جويهاي تجمع و در نهايت گندزدايي آنها اقدام نمود .
5.جمع آوري زباله نيز بلافاصله بعد از اسكان مردم با يك مديريت قوي آغاز و با امكانات موجود نسبت به جمع آوري  مواد زائد اقدام شود ، دراين راستا شايسته است مشاركت قوي مردمي بكار گرفته شود، چه در مراحل توليد ، جمع آوري و دفع .
6.تيمهاي مبارزه با حيوانات ولگرد تشكيل شده و در تمامي مناطق همزمان اجرا و نسبت به جمع آوري لاشه هاي آنها نيز هماهنگي هاي لازم بعمل آيد.
7.بيماريهاي بومي منطقه ، بيماريهاي شايع در مناطق بحراني و بيماريهاي واگير مطرح جهاني كه در حال حاضر در بعضي كشورها شيوع دارد توسط نيروهاي مجرب شناسايي و راهكارهاي مبارزه با آن  ارايه و اجرا گردد.
 8. تهيه كليه نيازهاي دارويي ، شيميايي ، بهسازي و پيشگيري در منطقه بحران زده به مقدار كافي يكي از اولويتهاي مهم است.
9.درتامين و مصرف سموم شيميايي جهت مبارزه  با عوامل بيماريزا بايد دقت كافي بكار رود :  چه از نظر ميزان مصرف ، بهترين نوع مصرف (از نظر كاربرد : مه پاشي ، گوارشي ، تدخيني … ) ،محل مصرف ، نوع سم از نظر كيفيت تاثيرو توجه به تاريخ مصرف آن و رعايت نكات ايمني و تأمين آنتي توكسين هاي لازم .
10.بـــايستي در نصب سرويسهاي بهداشتي  از نظر نوع ، تعداد ، محل نصب ،كنترل فاضلاب آن (حفر چاههاي جاذب  يا ترانشه با ظرفيت  مناسب )، كنترل بهداشتي و تعيين مسول نگهداري آن دقت كافي بعمل آيد ، در اين زمينه نقش مشاركت مردمي در حفظ كميت و كيفيت آنها چشمگير خواهد بود .
11.دسترسي به وسايل و امكاناتي از قبيل :لجن كش ، جرثقيل ،كفي و نيروهاي كارگري ،مقني ،متخصص بهداشتي و بهسازي شديداً محسوس و لازم است .
12.وضعيت تغذيه ، مسكن ، دسترسي به سرويسهاي بهداشتي امدادگران در كيفيت كاري آنها اثر مثبتي داشته و در امداد رساني آنها موثر است .
13.ظروفي كه براي غذا ، آب ،… در نظرگرفته ميشود بهتر است  داراي كمترين حجم و وزن بوده و قابليت تجزيه در محيط زيست را  داشته باشد .
14.اكيپ هاي بيماريابي در منطقه فعال بوده ، و در صورت مشاهده بيماري ظرافت و دقت لازم را درخصوص علت ، عامل ، شدت بيماري و ميزان  شيوع ، تراكم افراد ، دقت در عوامل محيطي- بهداشتي محل ، ارتباط افراد مبتلا با ساير ين و… بكار بگيرند .
15.در توزيع امكانات يا سرويسهاي بهداشتي، اولويت را براي تجمع هاي پرجمعيت در نظر گرفته و عدالت را رعايت نمايند .
16. پيگيري و نظارت مستمر بر رعايت شرايط ايمني از نظر حفاظت ازآلودگي منابع آبي موقت (تانكرهاي آب ) ، توالتها ،حمامها ، محل سكونت و كمپها.
17.استفاده از تجزيه وتحليل آما ري و كشف ارتباط بروز بيماري با عوامل محيطي و  بهداشتي كمك شاياني در كنترل بيماريها خواهد داشت .
 18.استفاده از ابزارهاي كمك آموزشي مختلف براي ارايه آموزش  مستمر افراد (رابطين بهداشتي و افراد عادي ).
19. مسئله شكستگي لوله  و قطعي آب لوله كشي كه باعث سيفوناژ معكوس شده و آلودگي محيط را به شبكه مكش ميكند خيلي مهم بوده وبايستي سريعاً نسبت به رفع آن اقدام شود چرا كه مردم آگاهانه يا نا آگاهانه جهت استفاده به آنها مراجعه ميكنند .
20.اكيپ هاي بهداشتي بايستي نسبت به كنترل مواد غذايي اصناف و فروشندگان و حتي مراكزپخش مواد غذايي بين مصيبت ديدگان دقت كافي بخرج داده و لازم است به دليل حساس بودن منطقه اقدام هاي جدي انجام شود(نمونه برداري ، توقيف ، تعطيلي محل كسب و…)و در اين زمينه نيز آموزشهاي لازم به مردم ارائه شود .
21.كليه تانكرهاي سياري كه كار آبرساني را انجام ميدهند از قبيل تانكرهاي آتش نشاني ، شهرداري ( فضاي سبز) و شرب ميبايست در محل آبگيري كلرزني شده و خودروهاي ياد شده كددار و مشخصات آن در دفتر ثبت گردد.
22.با افراد مصيبت ديده اي كه جهت تامين هر نوع نياز مراجعه ميكنند با ملايمت  برخورد شود (وجود وسايل و ارايه آن نيز مهم ميباشد).
23.منطقه تحت پوشش سريعاً شناسايي شده و نقشه موقعيت منابع آبي، تجمع افراد، موسسات ومراكز اداري ،كمپها در اختيار قرار گيرد .
24.شناسايي مناطق خطرزا (محل تلنبار زباله ، اجساد ، لاشه هاي حيوانات ، مواد غذايي  فاسد در مقادير قابل ملاحظه، تجمع حيوانات اهلي و وحشي ، گندابها ، سرويسهاي بهداشتي ، كشتارگاهها ،مراكز توليد يا بسته بندي غذا- يخ- بستني-…) محل شكستگي يا قطعي آب لوله كشي ، مناطق فاقد آب .... لازم بوده و بايستي تحت كنترل باشد .
25.آمار تانكرهاي آب ،سرويسهاي بهداشتي ،ساختمانها يا چادرهاي اسكان افراد با كدشناسايي و محل جايگيري ، تعداد افراد وكلاً موجوديها و نيازها در دسترس باشد .
26.جلسات با توجه به اهميت كاري بارعايت تناوب زماني مناسب براي اولياي امور ،متخصصين هر رشته و…برگذار شده ولازم است يكسري اطلاعات تلفني وسريع ، جهت پيگيري گزارش شود .
27.تجهيز كمي و كيفي آزمايشگاههاي آب ، مواد غذايي و پاتو بيولوژيك با حضورافراد مجرب از لازمات كنترل بيماريها مي باشد.
 28.آموزشهاي لازم در خصوص نحوه نگهداري اغذيه ،پخت يك وعده اي غذا ،نحوه گرم كردن كامل غذا جهت مصرف در وعده هاي بعدي ، ضدعفوني سبزيجات و ميوه ها، مصرف آبليمو ،نارنج ،ليمو و..(اسيدي نگه داشتن معده  باعث توقف و مرگ ميكروبهاي بيماريزا در معده مي شود ) ،محدود كردن مصرف بعضي غذاها يا ميوه جات مثل توت ، بستني ،الويه و…  ) به مردم آسيب ديده ارايه گردد.
29.استانداردهاي مصرف آب در شرايط بحران براي هر واحد با توجه به فصول مختلف ( بيمارستان ،حمام ، توالت ، آشپز خانه،...) در اختيار مراكز و مسئولين توزيع قرار داده شده و طبق آن عمل گردد .
30 .بازديد كارشناسان بهداشتي از سايتهاي اسكان موقت ضروري بوده و شايسته است در خصوص دفع پساب- جمع آوري زباله وكنترل ساير عوامل محيطي ،سازمانهاي متولي احداث مقرهاي ياد شده، نظر كارشناسان امر را جويا شوند. لازم به توضيح است كه براي سيستم تصفيه فاضلاب اسكانهاي موقت ترجيحا”سپتيك تانك مطلوب بوده ولي با توجه به شرايط محل ، درصورت حفر چاهكهاي جاذب فاضلاب رعايت اين نكته در طراحي و ظرفيت چاههاي جاذب و ترانشه ها مهم بوده و بهتر است چاه هاي جاذب به صورت كوپل به فاصله 15 متري از يكديگر حفر شوند كه در عمق يك متري از سطح زمين توسط يك لوله (حداقل به قطر 10اينچ) به هم متصل باشند (حصار كشي ترانشه ها و محل چاه ها از نظر امنيتي مهم است).
           با توجه به موارد بالا مطلوب است به آموزش مردم و افراد متخصص و كاري در زمان غير بحران و آرام همت گمارده تا بتوان از اين پشتوانه هاي قوي درهنگام بروزبحران به نحو مطلوب استفاده گردد وهمچنين بر نكته هاي مهم ايمني محيطي سرمايه گذاري بعمل آيد .
          در شرايط بحران ناديده گرفتن كوچكترين موضوع بهداشتي و عدم توجه به آن ميتواند باعث بروز اپيدمي در منطقه گردد .
          تأمين آب شرب در شرايط بحران به دليل نياز اصلي مردم و مصرف فراوان آن و همچنين به خاطر بيماريهايي كه مي تواند توسط آب منتقل شود مهم و در صورت ناسالم بودن شبكه آبرساني بسيار پرهزينه و سخت خواهد بود ، لذا بايد راه اندازي مجدد شبكه آبرساني را در اولويت قرار داد ، منتهي اين كار بايد تحت شرايط خاصي انجام شود كه در زير به مواردي اشاره ميشود :
1.بايد بر قطع آب شبكه و شكستگي هاي موجود در آن فائق آمد و يا در حدي تعديل شود كه مشكل ساز نباشد، چه بسا به علت سيفوناژ آلودگيهاي محيطي وارد شبكه شده و مخاطره آميزباشد.
2.بايد نمونه برداريهاي ميكروبي آب همه روزه   به تعـداد كافي و بيشتر از
تعدادنمونه تعريف شده در شرايط عادي باشد(بايد استانداردي براي اين شرايط تعريف شود ) نمونه برداري از نقاط مهم شبكه و به مدت حداقل دو هفته الزامي است.
3.نوسانات كلرزني بايد تحت كنترل باشد،  كلرزني زياده از حد علاوه بر خطر سلامتي،  ما را در دسترسي به جواب آزمايشات نمونه برداري آب دچار اشتباه ميكند.
4.لوله هاي آبرساني شبكه قديمي و لوله هاي موقتي كه جهت آبرساني بكار رفته است بايستي  از محل گندابها و جوي آب و مسيرهايي كه احتمال شكستگي و آلودگي وجود دارد به دور باشد .
5.به علت تخريب گسترده منطقه و انجام عمليات آواربرداري ميزان عبور و مرور خودروهاي سنگين افزايش يافته در نتيجه باعث شكستگي لوله هاي منازل وانشعابات فرعي گرديده است كه خود يكي از مشكلات آلودگي شبكه آبرساني مي باشد. لذا هماهنگي هاي لازم هنگام انجام عمليات آوار برداري و رفع شكستگي يكي از راههاي سالم سازي شبكه آبرساني مي باشد.
 6. منابع موقت آب (تانكرهاي آب) از نظر كميت و كيفيت  آب در حد مطلوب باشد .
7.مي توان مسير هاي خاصي از شبكه را در نظر گرفت و با كلرسنجي منظم و تقريباً بيش از 75 % انشعابات ميزان مصرف كلر را برآورد نمود تا به وجود آلودگيها در آن مسير و حتي كل شبكه تا حدودي واقف شد .
8. كيفيت آب بندي تانكرهاي آب از نظر ورود آلودگي بايد مهم شمرده شود ،تا از آلودگيهاي ثانويه از طريق افراد ،باد ، بارش ،…درامان باشد (نوع دريچه آبگيري تانكرهاي آب درجلوگيري از آلودگيهاي ثانويه خيـلي مهم بوده و نوع كوپلي دريچه مطلوب مي باشد .

اميد است در صورت بروز چنين حادثه هايي بتوان از تلفات بعدي آن جلوگيري نموده و امداد رساني مطلوبي ،در شان و منزلت مردم شريف ايران ارايه داد .


                                                                                     والسلام

       
تهيه و تنظيم : شاهین جهاندوست -  علی فروغي     
استان آذر بايجان شرقي – كارشناسان مركز بهداشت شهرستان شبستر


 
     
     
 

برنامه درمانگاه تخصصی بیمارستان فاطمیه شبستر

مرداد 96

تقدیر و تشکر از خیرین محترمی که بیمارستان شبستر را در جهت تهیه کیت آنزیمهای قلبی یاری نمودند.

qr2.jpg

کاهش مصرف نمک.jpg
dairy poster final 01.jpg
baner 01 - Copy.jpg
 
     
     
   
     
     
 

برنامه اتوماسیون اداری
 
     
       آمار بازدیدکنندگان:239008